Je rolluik of screen is defect, dat is natuurlijk vervelend! Een rolluik of screen dat niet meer naar behoren werkt, kan vele verschillende oorzaken hebben. Om je zo goed mogelijk verder te kunnen helpen, willen we vragen een aantal zaken te controleren. Op deze pagina lees je hier meer over.
Om inzichtelijk te krijgen wat het exacte probleem is, vragen wij je een aantal zaken te controleren:
Staat er spanning op het stopcontact en heb je de batterijen van de afstandsbediening gecontroleerd?
Maakt de motor nog geluid?
Ja: volg de handleiding voor het resetten van het rolluik/screen (PDF)
Nee: waarschijnlijk moet de motor vervangen worden (zie de alinea hiernaast).
Controleer de geleiders op beschadigingen en zorg dat deze vrij zijn van vuil en bladeren .
Stopt het rolluik halverwege?
De meest voorkomende reden is dat een lamel is verschoven doordat bijvoorbeeld het arreteerblokje (eindkapje van de lamel) los is geschoten. De lamellen zijn aan het pantser gekoppeld met dit arreteerblokje, zodat ze niet uit het frame getrokken kunnen worden. Controleer of je iets afwijkends aan de lamellen in het pantser ziet.
Valt het rolluik omlaag of hangen lamellen van het pantser schuin?
Het kan zijn dat de veren zijn losgeschoten of geknapt of stuk gegaan.
Piept en/of kraakt het rolluik/screen? Dan kunnen er twee oorzaken zijn:
Er kan iets los of kapot zijn, zoals een veer of het arreteerblokje (eindkapje van de lamel).
Het mechanisme moet gesmeerd worden. Dit kun je zelf doen:
Je kunt kiezen tussen een siliconenspray of een PTFE-spray.
Een siliconenspray blijft langer vettig waardoor je minder vaak hoeft te smeren, maar trekt meer stof en vuil aan waardoor de rolluiken viezer kunnen worden.
Met PTFE spray moet je iets vaker smeren, maar blijft het rolluik schoner. Let er wel op dat je de overtollige PTFE spray direct weghaalt na het aanbrengen.
In de volgende situaties is het waarschijnlijk dat de motor vervangen moet worden:
De motor maakt geen geluid
Het rolluik/screen reageert niet of traag op de bediening
Het rolluik/screen zakt in elkaar wanneer je handmatig wat tegendruk geeft
Om zeker te weten dat de motor defect is willen wij je vragen onderstaande 3 stappen uit te proberen om vast te stellen dat de motor nergens meer op reageert:
Pijltje omhoog en pijltje omlaag 3 seconden gelijktijdige ingedrukt houden;
'My' knop (middelste knop) 3 seconden ingedrukt houden;
Achterzijde wandschakelaar ronde ‘prog’ knop 3 seconden ingedrukt houden;
Als de motor niet reageert zal deze vervangen moeten worden.
Graag vernemen wij jouw terugkoppeling hierover via het formulier garantie melding.
Heb je het garantie melding formulier al ingevuld? Dan kun je de foto's nazenden naar [email protected]
Voordat wij een servicemonteur voor je in kunnen plannen is het noodzakelijk om te controleren of de stekker van het rolluik toegankelijk is voor de monteur, dit is nodig voor het resetten en afstellen van je rolluik. Wil je dit vooraf aan ons doorgeven?